Офшорки прибират парите от автомобилни екотакси

Офшорки прибират парите от автомобилни

Пазарът е за 60 млн. лв. годишно

Парите събирани за екотакси при регистрации на автомобили отиват в никому неизвестни юридически лица, чиито капитал и управление най-често води до офшорни компании. Това заяви, зам. председателят на Българската рециклираща Явор Божанков по време на пресконференция в Българската стопанска камара.

Страната ни плаща най-високите екотакси в ЕС, а може би и в целия свят, каза още Божанов. По думите му тези пари обаче се събират и разходват по непрозрачен начин. Той заяви, че на пазара има три фирми, които са монополисти, а едната от тях дърби 80% дял. Другите две са за "маскиране" на господстващото положение, но и те са част от картела.

Сумата, която се разпределя на този пазар е около 60 млн. лв. годишно.

Припомняме, че след законови промени от 2012 г. фирмите събиращи екотакси от над 10 в момента са 3. Други 14 са подали искания за рефистрация, но въпреки това че отговарят на условията разрешително не им е дадено от Министерството на околната среда и водите. Някои от тези фирми са обжалвали постановенията на МОСВ във Върховния административен съд. ВАС от своя страна е разпоредил, че фирмите трябва да получат разрешително, но такъв акт от МОСВ и до този момент не е издаден, каза Божанов.

По-думите му събираните пари вместо да отиват за по-добро оползотворяване на старите и излези от употреба автомобили отиват в джобовете на "кой" - същата тази организация, която от години граби България.

Зам. председателят на БСК Красимир Бранков посочи, че за кола над 10 г. внесен отвън се плаща еко такса от над 250 лв., като в Холандия такива такси са в размер до окло 50 евро. Той заяви, че няма прозрачен механизъм, по който да се определя нейният рамер -"кой казва, че рази такса трабва да е толкова, а не 50 лв. или 5000 лв."

На въпрос на Divident.bg за това дали ако разхводването на тези такси стане прозрачно хората ще получават повече пари за старите си автомобили Божанов отговори, че идеята на екотаксата е да подпомага рециклиращата индустрия в преработката на трудно обработваеми елементи от колитге, като седелки, въздушни възглавници и др. По думите му обаче, малцината избрани рециклиращи предприятия, които имат договори с фирмите събиращи екотакси предлагат по-високи цени за изкупуване на автомобили и това подбива пазара.